Požadavky trhu

Včera jsem jel s rodiči koupit nový mobil. Ne, že by byli neschopní si něco koupit sami, ale vědí, že jsem scénu s mobilními telefony dříve velmi sledoval (než jsem našel svou mobilní manu nebeskou) a tudíž je zde nebezpečí, že o nich něco vím. Takže jsem se s nimi a s Kokim (můj synoveček) vypravil do Mekky šampónů a snobů, do ostravského nákupního centra Futurum, kde mají svá prodejní místa i naši tři operátoři. Chtěl jsem pominout množství nabubřelých ksichtů postaviček v „trendy“ vohozech mezi výklady jednotlivých „značkových“ prodejců oblečení a věnovat se pouze telefonům, nicméně jak sami záhy zjistíte, nebylo to tak jednoduché.
Můj taťka potřebuje mobil s těmito vlastnostmi: aby byl velký, aby telefonoval, měl velká tlačítka a velký displej (rozuměj velká písmena), netrpěl zahlceností funkcemi (rozuměj… nepotřebuji kraviny typu WAP, JAVA, hry apod.), měl bluetooth (kvůli bezdrátovému hands-free) a hlavně (!!), aby něco vydržela baterka. A logicky si do auta nebude kupovat Jablotron, byť se mu jinak velmi líbí. Myslíte, že jsme něco sehnali? Cha chá, vy naivky….
Naše cesta nejprve vedla sklepem pod Futurem, kde jsme zaparkovali auto a následně výtahem vyjeli přímo do centra dění. Šamponi bloumající kolem obchodů jako zombie kolem mražáků, zelené vdovy tlačící nakupní vozíky naplněné produkty denní spotřeby, sem tam kus normálního člověka a pár číhajících „italů“, to je běžný kolorit dnes již každého nákupního centra snad v celé republice. Že občanů a občanek zatížených na „trendy“ záležitosti je 70 % veškeré české populace, je patrné na těchto místech snad nejvíce. A trh na to reaguje. Oblečením, „módními“ doplňky, botami a v podstatě čímkoli, co dokáže nakoupit několik vrstev šampónů, zmrdů a snobů, rozdělených podle příjmových kategorií. Do výčtu produktů patří bohužel také mobily… Což v praxi znamená, že dnes nemáte šanci koupit „normální“ telefon pro normální lidi.
Trh zdegeneroval natolik, že si nedokáže ani připustit, že někdo prostě nepotřebuje posílat formou MMS fotky z pařby na Stodolní na jinou pařbu na Stodolní. Trh nechápe, jak mohou existovat takoví exoti, že nemají zájem stahovat přiblblé melodie do svého mobilu a stačí jim obyčejné hlasité cvrlikání, popř. klasické zvonění, za které jsou neskonale vděční. Trh nedokáže přijmout fakt, že JAVA hry a WAP jsou funkce stěží použitelné pro řidiče odtahovky nebo zedníka a absolutně mu nejde do hlavy, jak vůbec může na tomto světě být někdo, kdo neslintá, když vidí „úžasný barevný displej s 256 tisíci barvami!!! Co na tom, že díky němu baterka drží necelý den a půl…
Pozor! Existuje řada telefonů, které se trochu vymykají obecně přijímaným trendům. Jedná se o tzv. chytré telefony a rozeznáme je podle toho, že obsahují téměř klasický operační systém, namísto obyčejného firmware, takže je možné do nich nahrávat programy, které mnohdy s telefonováním vůbec nesouvisí. Tyto telefony jsou pro svou užitnou hodnotu velmi oblíbené u počítačově zaměřených lidí, popř. u inteligentních manažerů (ovšem to spíše potkáte v lese Karkulku než v česku inteligentního manažera). Ovšem velmi nepochopitelné jsou i pro nadprůměrně mozkem vybavené šampóny a ti je proto odsuzují (Leč nikoli proto, že by je nepochopili! To žádný správný šampón nikdy nepřipustí! Většinou jim „nevyhovuje“ velikost…). Normální člověk obvykle bez potíží přizná, že výhod takového mobilu nevyužije a dál shání „normální“ mobil.
U T-Mobile jsme vzali do rukou několik telefonů, ale žádný nesplňoval požadavky nás, tedy představitelů minoritního segmentu trhu. U Vodafone byla situace ještě smutnější a u outů jsme sice našli jeden telefon, který by jakž-takž vyhovoval, ale ten pro změnu nebyl dostupný. Všechny telefonky hýřili barvami, byly malinké, aby se vešly do mrňavých kabelek šamponek nejrůznějších věkových skupin, měli úžasně vyvedené klávesničky (No a co, že lidé s větší rukou budou mačkat všechna tlačítka najednou, to je jejich problém!) a úžasný „dyzajn“. Prodavač u T-Mobile na náš všetečný dotaz jen zavrtěl hlavou… „To je trend, proti tomu není obrany…“, řekl pak a pokrčil rameny.
Nu, říkám si, v tom případě nás ……. ochraňuj.*

* dosaď dle uvážení: Bůh, Alláh, Budha, Zeus, Jupiter, Síla apod.

8 comments on “Požadavky trhu

  1. ááno a přesně proto jsem si koupila svůj mobil jenom proto, že připomíná sněhuláčka a hezky bliká 🙂 ne tak přiznávám se a kaju, že tohle byla první věc, která mě na něm zaujala a proto jsem ho chtěla. Ale teď jsem s ním spokojena, neměnila bych a jsem ráda, že mám…čili někdy i obyčejná povrchnost může dovést k vytouženému cíli …

  2. no jo…aby se crusher neozval 😀

    ja mam uz 7 let starou motorolu accompli 008 a bohuzel zacina mit problemy..takze ted budu taky shanet novy telefon…

    no, uvidime co nakonec sezenu 😉

  3. alasáku prodám ti své pda ;o)

    btw. pavle mco se směju vždy jak napíšeš šampónů a snobů(nijak posměšně jen mě to rozveselí úplně si tě dokážu představit) a je mi jasné že jste mě už dlouho neviděli hehe jsem zvědavý co řeknete 😀

  4. pavle: neprokluzuju jen mám strašně málo času ještě méně než doposavad. Kdy je koprcon??? musím jej dát do kalendáře. Nikde jsem se dlouho neukázal. Btw. změny jsou pouze povrchověho charakteru ;o)

Zanechat Odpověď

