Javornický výběžek

17022007018.jpg

Jsou občas v životě chvíle, kdy zjistíte, že máte nějaké sestřenky a bratránky a pak (zničehonic) vás některý z nich (nebo některá, jako v tomto případě) pozve na narozeniny. Slovo dá slovo a člověk najednou kouká, že sedí v CS2 a uhání kolem McDrive v Shoppping Parku do Jeseníku za rodinou.
Je pravda, že absence kontaktu s jesenickou větví mé rodiny není zrovna malá, takže návštěva po dvaceti letech nebyla vůbec od věci.
Cesta byl podobná průletu mraky. Mlha po téměř celou cestu mi evokovala let letadlem. V nízké výšce… Zábavné.
Počasí splňovalo všechna kritéria pro stav, kdy byste nevyhnali ven ani akvarijní rybičky. Jak napsal jednou Terry Pratchett… nebyl to obyčejný déšť… bylo to takové moře nastojato se štěrbinkami.
Večer jsem si mohl zapnout Crusherovo iBook a tak jsem si zalovil na Netu nějaké informace o Nokii N80 a pokecal pár minut s jednou sladkou Akirou via ICQ.
Druhý den ráno mě probudila vymetená obloha a nerušený výhled na Šerák a Praděd. Rána z čistého nebe! Schade sice měla neproniknutelná okna (v noci mrzlo), ale po deseti minutách usilovného škrábání byla provozuschopná a moje neplánovaná cesta začala.
Plán: Šerák a Rejvíz.
Skutečnost: Rejvíz, Zlaté Hory, Prudnik, Bartultovice, opět Zlaté Hory, následně Javornický výběžek a nakonec Šerák…

Cesta na Rejvíz byla klidná a s postupující výškou více a více zmrzlá. Na úrovni Rejvízu byla vozovka pokrytá souvislou vrstvou zmrzlého sněhu jak nám s oblibou říká Nova, když ukazuje záběry mozků rozmazaných po nápravách kamionů na Vysočině. Schade jela jako drak a dokonce zatáčela. Na Rejvízu (ke kterému mám stejně vřelý vztah jako k Pustevnám) jsem na chvíli zastavil u Noskovy chaty (tam mají ty židle co mají místo opěradel ksichty) a prošel jsem si první cca dva kilometry k mechovému jezírku. Dostal jsem se až k těm dřevěným chodníčkům, dál byl sníh silnější a moje promočené manšestráky řekly hlasité NE! Vrátil jsem se tedy k Schade, nastartoval, přijal nadšený telefonát od mamky (byla celá hotová z toho, že poslední z operátorů mobilních telefonních sítí dorazil po deseti letech do Ptáčníka…. shodou okolností tam dorazil téměř tři roky poté, co ostatní dva už Jeseníky na mapě ČR objevili… pražáci zatracení..).
Další zastávka byla v Prudniku… a další ve večerce ve Zlatých horách, kam jsem se dostal skrz Bartultovice a dalším průjezdem cesty ve velké výšce. Opět po zamrzlém sněhu.
Co dál? Cesta do Javornického výběžku:

17022007003.jpg

17022007015.jpgJe to kraj podobně zapadlý a opuštěný jako osoblažsko. Vápenná s futuristickou továrnou na čertvíco, Žulová a Uhelná a samotný Javorník (s krásným zámkem Johannesberg tyčícím se na skále nad ním) vypadají, jakoby se tam zpomalil čas.
Pomník padlým v 1. sv. válce je pěkný, ale zastavit u něj je docela riskantní, jelikož u něj není žádné parkoviště. Snadno přehlédnutelná odbočka na Vidnavu a Vidnava… Já nevím… Asi jsem stále plný dojmů z Feldkirchenu a St. Paul, které bylo mimochodem taková rakouská Vidnava, ale něco mi tam nehrálo. Nic nebylo ani trochu podobné. Obojí bylo stejně zapadlé, ale Vidnava byla navíc docela spustošená pravděpodobně čtyřicetiletým nicneděláním. Ach jo. Přitom by stačilo málo a mohl by to být velmi bohatý kraj.
Výhledy na masiv Šeráku a kupy mraků za Pradědem ovšem působí stejně majestátně dnes jako kdykoli jindy…

17022007013.jpg

Po návratu jsem obdaroval svou milou sestřenku belgickýma pralinkama a obrázkem a zbytek dne jsem pobýval v klidu u jejich rodinného krbu a likvidovali jsme svorně s Crusherem ty hory jídla, které byly všude kolem… 🙂

V neděli ráno jsem si prohlížel zelenou knížečku s dobovými pohlednicemi Jeseníků (celých Jeseníků… nikoli pouze Jeseníku) a musím uznat, že to kouzlo, jaké měly před 60-90 ti lety už rozhodně nemají. Samozřejmě, že určitou dávku romantiky jim nelze upřít, ale mohla být ještě větší kdyby…

2 comments on “Javornický výběžek

Zanechat Odpověď

