Moraváček v zemi za duhou, část 4.

9. září 2007
První týden
Jestli mi ještě někdo řekne, že v Irsku furt prší a je hnusně, tak mu ukážu fotky z mého prvního týdne pobytu zde. Za celý ten týden tady nepršelo ani jednou jedinkrát a teploty nešly pod 20 stupňů. Na počasí si rozhodně nemůžu stěžovat.
První týden byl ve znamení bydlení a PPS, což jsme s HJ ve čtvrtek zdárně završili úspěšným vyplněním formuláře REG1 na Social Welfare Office. Bylo to zajímavé, hlavně, když se mě paní úřednice zeptala proč chci získat PPS. Udiveně jsem ji neporozumněl… resp. mé podvědomí nechtělo porozumnět, proto mi to HJ přeložila a já jí tedy sdělil, že přece kvůli práci. Pak se mě zeptala, držíce v rukách můj cestovní pas občana České republiky, jestli jsem občan Evropské Unie a co je ta kartička, kterou jsem ji podal s pasem. Přisvědčil jsem, že jsem občan EU a to růžové je můj řidičák.
Pokývala hlavou s nádhernými blond vlasy a podstrčila mi špehýrkou v přepážce vysněný REG1 formulář, který jsem vyplnil jak nejlépe jsem mohl.
Rád bych zde uvedl skutečný stav mých jazykových schopností… Neumím anglicky do té míry, abych mohl říci: “My english is fluently”, ale psané anglině víceméně rozumím a co chci říct obvykle řeknu, byť u toho HJ koulí očima. Irové mi to zatím žerou. Problém je, když začnou mluvit. Jejich angličtina, prodchnutá notnou dávkou irštiny (for example: Limerick (ang.) je Luimneach (irs.)) musí být nesrozumitelná komukoli kromě irů. A ani tím bych si nebyl tak jistý. Samozřejmě musím přiznat, že mluvené anglině rozumím pouze velmi mírně lépe, což znamená “opravdu strašně”. So… doufám, že toho hodně odposlouchám, zatím se dostává citelného zlepšení pouze mé polštině.. 🙂
Ve čtvrtek ráno mi Denis konečně donesl CD s generátorem WEP hesla pro přístup do domácí Wi-Fi sítě… Jenže ouha! Irové zřejmě trpí stejným předsudkem o existenci Apple a Mac OS X jako češi, protože generátor fungoval pouze ve Windows. Nevádi. Jelikož to byl den, kdy jsem obrážel SWO ohledně PPS, hodil jsem CD na postel a jal se věnovat důležitější činnosti. Večer mi s tím nakonec pomohl spolubydlící a jeho notebook s novotou dýchajícími Windows Vista… krásný systém… je vidět, že tentokrát se Microsoft inspiroval u Apple daleko více než jindy… 😀
Když se do žil mého PB vlil nový signál, ihned jsem rozeslal několik životopisů a registroval se na FAS, kde chci v pondělí zajít i osobně, doručí-li mi do té doby pošta moje PPS numero.
Následují praktické informace pro ty, kteří se sem vydají s podobnými úmysly a v podobné situaci jako já:
Je lepší, máte-li předem domluvenou práci i bydlení. Na serveru http://daft.ie je sice spousta možností, ale v praxi je hlavní volat hned, jak něco vyjde, protože inzeráty starší jednoho dne jsou pasé. Nám se osvědčila metoda pomalé jízdy komunitními sídly kolem univerzity, kde na oknech visí sporadicky oznámení volných pokojů. Pak je nutné reagovat okamžitě. Majitelé jsou rychlí a kdo první přijde, první žere. Když se dohodnete s majitelem na bydlení a podepíšete smlouvu, okamžitě po něm chtějte kopii a hlavně (!) dopis potvrzující vaše ubytování a kopii jakékoli účtenky za elektřinu nebo za cokoli s pravidelnými platbami s uvedenou vaší adresou. Bez toho vlak nejede a můžete tlačit jakkoli.
PPS je základ… bez PPS pro Irsko neexistujete. Teprve s PPS dostane vaše existence jiný rozměr! S PPS můžete oficiálně pracovat a platit daně jako řádný občan Irska.
Pak nastane doba hledání zaměstnání. Tady je to spíš rozdávání životopisů, kterých si pro začátek natiskněte opravdu tři prdele! Když budete mít štěstí a váš životopis někoho zaujme, připravte se na telefonický kontakt s žádostí o pohovor. To je první prubířský kámen vaší angličtiny… já tím naštěstí prošel.
Co se telefonu týče, silně doporučuji obrátit se s důvěrou na některého ze tří operátorů tady. Nestudoval jsem sice ceny volání po Irsku ani domů nijak důkladně, ale rozhodně vás to nevyšťáví jako roamingové volání od našich operátorů. Navíc vám na cizokrajné číslo nebude nikdo volat, přirozeně.
No… je neděle ráno, celý dům ještě tvrdě spí a já dopisuji tento příspěvek v naději, že si to přečte někdo, komu mé zkušenosti pomohou.
Můj první týden v Irsku je za mnou.
Přeji hezký den!

One comment on “Moraváček v zemi za duhou, část 4.

Zanechat Odpověď

