Moraváček v zemi za duhou, část 8.

21. října 2007
Skútristovy šoky
To byl zase den, to vám povím… V 14.30 jsem “nakopl” Aeroxe, abych vzápětí zjistil, že po přidání plynu (pro neznalé.. otočení pravé rukojeti) mi chcípá motor. Sice naskočil, dokonce jsem ujel několik pošahaných kilometrů, ale najednou, samozřejmě na křižovatce, motůrek zakašlal, zabafal a odpoklonkoval se.
Do Shannonu mi zbývalo 25 km, do začátku směny necelá půldruhá hodina a čelo mi zvlhlo studeným potem. Přistavil jsem Aeroxe u plotu, sundal si bundu a zmateně se poškrábal na zátylku. Několikrát jsem ještě zkusil otočit klíčkem v zapalování, ale bylo to marné. Zavolal jsem do práce, že nevím kdy přijedu a pak jsem zkusil rovněž Tonyho (Tony Kiely, majitel obchodu s motorkama v Limericku), i když jsem věděl, že má volno. K mému překvapení to vzal a k ještě většímu mému překvapení mě vyzval, abych skútra přitáhl na kontrolu. Což se sice lehko řekne, ale vzhledem k tomu, že je to do centra Limericku z Castletroy cca 8 kilometroušů, už daleko hůř provádí.
No nic, helmu jsem položil na podlahu (ano, skútry mají podlahu… některé), bundu nacpal pod sedlo a zapřel se do řídítek.
Cesta ubíhala pomalu. Musel jsem kolem kruháče u Dunnes Store, železničním podjezdem u Maxolu směrem do centra, pak mírně vlevo k nemocnici svatého Johna a následně po Upper Gerald Grifin Street k té velké křižovatce na Roches Street, před kterou uhnu prudce doprava na Wickham St. a hned první odbočku vlevo na Thomas St. kde druhý obchod vlevo je Kielyho impérium motorek, sekaček na trávu a řetězových pil.
Když jsem si zkracoval cestu u nemocnice po vedlejších uličkách, zničehonic se u mě objevili tři chlapečci asi ve věku 9-11 let. Jeden byl ve školní uniformě s kravatou a vestičkou (kdovíproč si vždycky vzpomenu na Harryho Pottera, když tady vidím mládež ve školních uniformách), druhý v teplákovce a třetí v džínách a v bílé bundě. Začali na mě pokřikovat a ten nejstarší, v uniformě, se hned začal sápat k řidítkům mého nemocného Aeroxe. Bral jsem to jako legraci… tři chlapečkové, kteří vidí skútristu v nesnázích, se snaží pomoct. Ten v uniformě si narazil na hlavu mou helmu. Byla mu tak velká, že mu v ní hlava skoro štěrkala. Přes mé ujišťování, že jsem zkoušel vše, co je v silách skútristy neznalého oprav, abych ho rozjel se nenechal rozházet a zkoušel můj modrý blesk nakopnout startovací pákou. Motor sice naskočil, ale po přidání plynu sám sebe opět zahubil. Skoro jako by se topil… mě napadlo. Chtěl jsem chlapečkům poděkovat za snahu, ale najednou jsem zpozorněl. Přece jen nejezdím 20 let po letních dětských táborech, abych nepoznal, když na mě nějaký harant zkouší křivárnu, že?
Ten malý ksindl v bílé bundě se podezřele ochomýtal kolem zadního kola u hadičky k zadní kotoučovce! Uniformovaný fakan se štěrkající hlavou v mé helmě se dožadoval mé pozornosti, zatímco ten bílý fakan něco kutil u zadního kola. Ten oteplákovaný se držel stranou. Zaměřil jsem se rychle na bílého fakana a zahlédl jsem jeho kvalitní zavírací kudlu, kterak se spěšně schovávala do kapsy bílé bundy. Okamžitě jsem zařval jak nejlíp umím, aby mi hned vrátili helmu, a že volám Gardu. Now! Všichni tři sebou překvapeně trhli (což ostatně vždycky všichni, když jsem nucen zvýšit hlas… například na nástupech) a uniformovaný si bleskurychle strhnul z hlavy helmu (kterou mi podal), čímž jeho hlava přestala štěrkat. Bez omluvy a spěšně všichni tři paraziti opustili bojiště.
Vztekle jsem strčil zpět do kapsy telefon (stejně neznám číslo tísňového volání… celá strategie byla založená na momentu překvapení a trošce blufování) cedíce při tom mezi zuby nadávky v češtině i angličtině a pokračoval jsem v cestě k Tonymu.
Ten už na mě čekal. Zatlačil Yamahu do krámu, rozdělal kapotáž, vymontoval karburátor a vylil z něj hafo vody. Pokýval hlavou a silně mi doporučil vyměnit dodavatele pohonných hmot. Že prý Yamaze nedělá dobře tankování u vodní pumpy. Došlo mi to. Problémy jsem měl už po předchozím tankování a jelikož jsem dvakrát bral petrol u stejné pumpy (naštěstí nikoli u mé oblíbené v Sixmilebridge) řešení bylo nasnadě. Zavolal jsem do práce, že se omlouvám, ale že nepřijedu skrze toho skútra a Washanta mi řekl “no problem” a bylo to. Měl jsem před sebou nechtěný den volna.
Tony mi trochu spravil náladu znechucenou výstupem tří nedorostlých spratků tím, že mi po dobu opravy bezplatně zapůjčil jiný skútr, čímž znovu zajistil mou budoucnost u McDonald’s a já se vrátil domů, do Castletroy.
Byl to skútr Aprilia, což je sice fajná značka (že Petře?), ale tenhle její představitel byl strašný plunkr. Sedlo měl vysoko. Všechno se na něm třáslo, skoro jako by měl strach jezdit. Pravděpodobně dost zkusil a pokud byl jeho předchozí majitel něco podobného jako ti tři malí ksindlové, tak mi toho skútříka skoro přišlo líto.
Musel jsem na něm do práce naštěstí jen jednou. K mé radosti, protože ve čtvrtek už jsem si jel do Limericku zpět pro svého modroučkého Aeroxe, který už stál před krámem, naleštěný a s novým kufrem vzadu.
Před domem jsem ho schoval pod krásnou novou stříbrnomodrou motorkářskou plachtu a jelikož jsem v pátek měnil pokoj, můžu se na něj občas číhnout z okna.

PS: Děkuji Peadarovi za komentář. A pokud mi prozradíš, kdes v Irsku sehnal bryndzu, rád přijmu tvé pozvání… 🙂

PPS: Děkuji za komentáře i vám ostatním… beru je jako hlas domova tam ze vzdálené pevniny a rovněž jako důvod pro další psaní… :-))

4 comments on “Moraváček v zemi za duhou, část 8.

  1. Limerick nema nejlepsi povest co se tyce kriminality, no ale furt lepsi nez chodit po Privoze.
    Brynzu v Irsku zatim nesezenes, ale vcelku dobre ji nahradi Hotos Greek Feta Cheese smichany s trochou kysele smetany (sour cream). Misto klasickeho speku na skvarky je vcelku dobry „Continental Bacon“, modry obal. A za kysku poslouzi podmasli tedy „Butter Milk“. Halusky vyrobis ze Strong Flour vcelku bez obtizi.
    V Salthillu, Galway je slovenska Krcma a tam jsou halusky od slovenskeho kuchare. Tak az opravis ten kozi dech tak prijed na jedno s haluskama.

Zanechat Odpověď

