Slea Head Drive

To jsem takhle jednou seděl večer po mezisměně doma u počítače, plánoval jsem výlet, který podniknu druhý den, a narazil jsem při tom na webové stránky společnosti LEGO. Má fascinace jejími výrobky u mne dosáhla nedávno vrcholu, když jsem na jaře pomáhal svému synovečkovi budovat jeden domek ze série City. Má pomoc bohužel spočívala v Tomáškově odstrkování a domáhání se absolutního přístupu na stavěcí plochu..ツ
Vraťme se ovšem k těm stránkám…. Zjistil jsem, že se z nich dá stáhnout téměř dokonalý simulátor stavebnice LEGO, který s malými omezeními nabídne labužníkovi přesně, co jeho srdce žádá. A tak jsem si s ním začal hrát.
Možná to zní infantilně, obzvláště od někoho mého věku, ale znáte to… kdo si hraje, nedělá kraviny. Pokud ovšem nejsou právě kraviny samotnou podstatou toho hraní.
Postavil jsem obrněný transportér, který jsem posléze předělal na obojživelné transportní vozidlo, a mé vzrušení vzrostlo, když jsem zjistil, že si to, co si tady poskládám, mohu objednat, a LEGO mi to pošle domů.
Každopádně kolem šesté ráno jsem si uvědomil, že přišel vhodný čas na můj výlet “na Pustevny”, v případě Irska “Na Connemaru”. Zamířil jsem si to tedy na západ do Kilimeru, abych se přeplavil trajektem do Talbertu, Co. Kerry.
Svítil jsem si na cestu dálkovými, protože takhle brzy po ránu ještě Irsko spinká a tak jsem nikoho nemusel oslňovat.
Kolem sedmé jsem dorazil k přístavu. Zrovna, když se probouzeli havrani a vynášeli odpadky z okolních košů do širokého okolí a k molu přirážel první ranní trajekt přes Shannonský záliv.
Inu, nalodili jsme se všichni, co na něj čekali… já a jeden kamion, který očividně zabloudil…
Za € 28 jsem pořídil zpátečního lupena a v duchu si umínil, že tentokrát určitě stihnu poslední přívoz, jinak mě čeká cesta přeplněným Limerickem, byť tunel pod řekou za € 1.80 ji podstatně vylepšil.
Poprvé z auta ani nevylezu, protože nějaký trajekt přes nějaký záliv mě už přece nedokáže rozházet, ne…  říkal jsem si těsně před tím, než jsem vylezl a udělal pár snímků východu slunce nad zálivem. Byl to divný pocit, být tam sám, jen s jedním bludným kamionem z Holandska. Ale konec rozjímání, blížil se druhý břeh….

Shannonský záliv skrz palubní nástavbu

Trajekt tam musí udělat ostrou otáčku snad o 10000°, aby správně přistál. Sledoval jsem na vysokém molu takové ty ohromně vysoké sloupy z tvrdé gumy a pak jsem sebou překvapeně trhnul, jak to do nich kapitán nabořil. Ale loďce se nic nestalo, klidně zadokovala a po chvilce už kola mého lidového vozítka sjela z železné rampy na půdu hrabství Kerry.
Nasadil jsem kurs na Tralee, protože se mi to líbí, a protože tak to má být, když jedete na Dingle pěkně od severu.
Moje Polo spokojeně vrčelo, tříválečkový motor nenásilně vibroval při svých oblíbených 3000 ot. a pohled na vrcholek Mt. Bradnon, obvykle schovaný v mracích, sliboval krásné počasí… No, jen aby vydrželo, drtil jsem v zubech při průjezdu Tralee, když čelní sklo zkropily nějaké kapky… Naštěstí to si jen auto přede mnou krátilo dlouhou chvíli, v řadě před semaforem, zuřivým ostřikováním svého předního skla.
Po prokličkování Tralee a po několika nezodpovědných odbočeních podle silničních ukazatelů, jsem zprava lízl velký větrný mlýn a benzínku Texaco a po N86 uháněl dále k horám na západě. V Campu jsem už na N86 nepokračoval, nejsa autobus, kamion či podobný masňák, nýbrž pokračoval jsem po R560. Což je mnohem zábavnější a divočejší cesta vedoucí skrz Connorský průsmyk nad městečkem Dingle, ze kterého vidíte na obě strany poloostrova a je to neuvěřitelně kůl. Pokud máte štěstí a nejedete v mracích, které jsou tady zhruba 360 dní v roce. Netřeba dvou protijedoucích pruhů na silnici, stačí jeden! Hlavně, když je co vidět a místo na uhnutí je taky občas dostupné.

Údolí pod Mt. Brandon

Jak jsme se tak s Polem šplhali do průsmyku, minuli jsme kamenný můstek přes horský potok a za ním, na odpočívadle u vodopádu, jsem pořídil několik obrázků. A v tom průsmyku, na parkovišti, taky. Jednou jsem odtud vyrazil na Mt. Brandon, ale vody plný déšť mě zarazil zpět do tehdy tuším toho červeného malého Corsy jménem Redík. Budiž mu servis v Cratloe teplým a útulným posledním útočištěm.
Mraky byly vysoko a jen někde, když jsem tak sjížděl po kamenité R560, plné ovcí a jiných překážek, dolů do Dingle. Nebyl zcela ještě čas oběda a tudíž jsem pokračoval skrz barevný Dingle na okružní R559, neboli více poeticky Slea Head Drive. Je to taková komornější a roztomilejší obdoba Ring Of Kerry, kteréžto ovšem v tuto roční dobu trpí velkým množstvím německých autobusů a poměrně častým výskytem mlhy. Což vlastně v kteroukoli roční dobu.
Tady nikoli.

Dingle

Profičel jsem Dingle skrz a na konci, na tom kruháči u mostu jsem zahnul doleva přes vodu… tam začíná celý ten okruh a je to i správný směr… kdekdo nezahne a pak bulí, že houby viděl…
Ale kdekdo bulí i tak, protože tady je fakt hnusné počasí 360 dní v roce., jak jsem zmínil výše.

Gallarus Oratory

Pláž prorostlá útesy na Creann Sraithe

Maják strážící veplutí do Dingle Harbour

Nicméně dnes nebylo… popravdě bylo dnes počasí, jako by si ho někdo zaplatil. A protože já ho měl zadarmo, blejskal jsem obrázek za obrázkem a stavěl cca co kilometr. Obvykle jsem zabrzdil u krajnice vedle zídky vedle 50-ti metrového skalnatého srázu, o který se hluboko pode mnou rozbíjely vlny a snažily se ho rozdrobit na úplně malinké kousíčky. Jako suchozemec jsem na to dokázal zírat jen tak, z čisté radosti, protože TOHLE doma prostě neuvidím!
Objel jsem si tedy kliďánko celý Dingle a v městečku Dingle jsem pak mimo jiné potkal Funghiho… Náhodou… Sice jsme kvůli němu museli dvě hodiny kroužit po zálivu, ale nakonec se objevil. Jo, vy nevíte kdo je Funghi? No přece delfín! 🙂

Funghi

2 comments on “Slea Head Drive

  1. Já chci takýýý! Chci vidět ty vlny co chtějí drolit sráz, a vůbec všechno. Moře jsem si moc minule neužila, i ty Cliffs of Moher jsme jen objeli z poměrně velké dálky… tam by sice bylo lidí, ale stejně. Až přijedu někdy do Irska a pokud budeš mít zrovna čas, vezmeš mě sem? Vypadá to krásně. 🙂

Zanechat Odpověď

